onsdag 30 september 2009

Svarta september

September blev den utan jämförelse sämsta byggmånaden hittills.

Jag hade sett framför mig att taket och fasaden skulle vara helt klara nu. Men vi är inte i närheten än.

Vi har varit förföljda av problem. Taket var i sämre skick än väntat. Byggmaterial har slängts av misstag. Annat material har inte beställts i tid, och därför har byggarna dragit ut på byggtiden mer än nödvändigt, känns det som. För er som undrar varför det inte varit så många bilder i bloggen de senaste dagarna är förklaringen enkel: Det finns egentligen inget nytt att visa.

Idag fick jag nog.

Oktober skall bli annorlunda. Jag talade allvar med Hubba idag, och sade att material måste beställas omgående, både till dräneringen och till övervåningen. Jag sade också att jag ville ha mer folk här, för att skynda på byggtakten. Vi diskuterade igenom den tekniska lösningen för resten av stommen, och Hubba lovade att åtgärda allting vi pratat om. Jag meddelade honom att jag själv tänker ta mer aktiv del i bygget från och med nu. Det är för påfrestande att jobba hemifrån och hela tiden misstänka att allting inte går så fort framåt som det borde.

För att runda av september månad kommer här fortsättningen på låscylinderdramat:

Idag fick vi ytterligare ett brunt mjukt kuvert från Göthes AB. Den här gången hamnade det direkt i vår brevlåda, och behövde inte hämtas med avi. Glad i hågen öppnade jag kuvertet; det är en trevlig känsla när något som krånglat faktiskt reder ut sig, så jag vände ivrigt på kuvertet, och ut ramlade... en låscylinder. Som väntat. Men hur mycket jag än skakade på kuvertet kom där inga nycklar.

Jag vet inte exakt vad Göthes AB har tänkt sig att vi skall göra med en låscylinder utan tillhörande nycklar, men i morgon tänker jag ringa och fråga.

September avslutades således med ett redigt dubbelfel. Jag hoppas att detta blir kulmen på den hittills sämsta delen av byggfasen, och att allt går vår väg från och med nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar