tisdag 8 september 2009

Fyrahundra kilo stålbalk

Idag tog jag en paus från mitt ordinarie arbete och passade på att jobba lite med våra innerdörrar som nu är skeppade till Farmor och Farfar i Tyresö. Det blir limning, spackling och målning av de flesta dörrarna. Fina skall de bli.

Tidigt i morse kom vår stålbalk. Fyrahundra kilo tung, och vackert röd. Det känns lite konstigt att lägga på en sådan tyngd på huset, men meningen är ju att allting skall bli mer stabilt, så vi får väl hoppas att det fungerar som det är tänkt.


Vår H-balk. Undrar förresten varför det heter just H-balk.
Hmm... vänta, jag kommer snart på det...


Balken lastas av.

Byggarna hade ingen speciell lyftanordning för att få balken på plats. Den skulle ligga mitt i golvbjälklaget för andra våningen, så det gällde att få upp fyrahundra kilo två och en halv meter upp i luften. De löste det galant, vilket kan beskådas nedan.


Fyra Män och en Balk - The Movie.

Medan jag skriver detta håller byggarna på att montera resten av bjälklaget med stöd av stålbalken. Det känns som att det har hänt en hel del idag, men så har det ju varit många här och jobbat också. Projektet går i alla fall framåt, och det är ju det vi vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar