torsdag 3 september 2009

Nej, nej, nej...

Idag gick vi upp tidigt för att mäta ut exakt var fönster och dörrar skulle sitta, så att byggarna skulle sätta reglarna rätt. Inga problem.

Problem blev det däremot när jag vandrade ut på bjälklaget och tog mig fram till den gamla husdelen, och då noterade att bjälklaget verkade ligga alldeles för högt. Den nya golvnivån var uppenbarligen mätt utifrån en ensam platta från ett Pergo-golv som var lagt ovanpå vårt originalgolv. Jag hade pratat med byggarna om detta förut, men det hade kanske glömts bort i något läge.

Resultatet blev i alla fall att golvet i tillbyggnaden nu skulle hamna cirka 2,5 centimeter högre än golvet i det gamla huset. Något som för vår del är helt oacceptabelt.

Jag ringde Hubba direkt, och han dök upp en halvtimme senare. Vi klev tillsammans ut på bjälklaget och han konstaterade samma sak som jag. Allt var på millimetern rätt utifrån Pergo-golvet. Hubba hade gjort ett perfekt jobb, men utifrån fel förutsättningar.

Här känns det lämpligt med ett citat från Arne Anka: Åfysatan.

Så vad gör man? Jo, till exempel som jag: Spånar med byggarna om hur i hela friden detta kan lösas, går förvirrat in i huset, drar av misstag igång larmet som börjar tjuta öronbedövande, och upptäcker springande på väg till telefonen att tvättmaskinen just tömt fyra omgångar vatten över innergolvet.

Så började den här dagen. Vi får se hur den fortsätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar