tisdag 29 september 2009

En paus från jobbet

Efter att, med begränsad framgång, ha försökt bearbeta Bredbandsbolaget ytterligare angående den förestående bredbandsurkopplingen kände jag mig lite allmänt frustrerad. Jag gick ett varv runt huset, och konstaterade att dräneringssituationen inte kändes bra. Hälften av Isodränet är på plats sedan ett bra tag, men byggarna hänvisar till att Hubba måste köpa mer Isodrän för att de skall kunna fortsätta.


Blå logotyp som får mig att se rött. Usch.

Jag har försökt få tag på Hubba i några dagar nu, och när han till slut hörde av sig visade det sig att han var upptagen på grund av sjukdom i familjen, och jag ville inte stressa honom i det läget.

Men man kan ju göra saker själv. Jag bestämde mig för att skjuta mitt normala arbete åt sidan ett tag och åkte och hyrde en åttakubiks skåpbil av märket IvecoOKQ8.

Det första ärendet var alltså att skaffa Isodrän. Jag kollade mitt Excelark där jag noggrant bokför alla materialkvitton från Hubba. Det visade sig att den Isodrän vi köpt hittills var dyrare än den jag själv kunde köpa från MDT Markvaruhuset AB i Länna. Jag gav mig av dit, och införskaffade 26 kvadratmeter Isodrän av hårdhetsgrad 60.


Hyrbil. Bra till mycket.

Innan jag åkte hade jag talat med byggarna om vilket lim de behövde för att sätta upp plattorna. De använde en sorts asfaltbaserat lim som jag kände mig lite tveksam till. Och mycket riktigt, på Markvaruhuset rekommenderade de inte alls asfaltslim, utan vanligt PL 200. Alltså skaffade jag sådant också, och det var inte bara bättre utan även betydligt drygare. Sedan var jag med byggarna och övervakade deras montering med det nya limmet. När dagen var slut hade de kompletterat resten av grunden med all Isodrän. Dessutom hann de med en del rivning på förmiddagen.

Nästa ärende var till Konradssons Kakel i Bromma. För några dagar sedan kom vårt beställda källargolv dit, så jag åkte och hämtade knappt sexhundra kilo klinkerplattor. En gaffeltruck lastade på dem i Bromma, och Norbert och Rafał lastade av dem här. Ibland är det skönt att inte behöva jobba själv.

Efter en drop-in-fika på barnens skola och avnjuten sång- och dansshow gav sig Cecilia och jag sedan på resterna av vår björk med motorsåg. Har man en skåpbil skall man passa på. Vi avverkade alla grenar och lyckades köra iväg hälften av dem till Östberga återvinningscentral. Sedan var det mörkt, och dags att hämta barnen hos klasskompisarna.

Och i morgon fortsätter det. Klockan 06.30 skall jag vara i Danderyd för att hämta kutterspån. Jag har laddat med stora sopsäckar. Väl hemma igen skall resten av grenarna till Östberga, och därefter är det dags att lämna tillbaka bilen.

Sedan kan jag fortsätta jobba.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar