lördag 26 september 2009

Kutterspån

Det är mitt hus och jag gör vad jag vill,
jag gör precis vad jag vill med mitt hus.
- Fritt efter Magnus Uggla


Gårdagen var intressant.

Byggarna tog ner resten av takpannorna och började riva yttertaket mot gatan. Det visade sig att isoleringen bestod av kutterspån, och inte mineralull. Det visade sig också att taket var mer välbehållet på denna sidan än på mögel-sidan.


Taket är naket.

Sedan den första paniken kring taket infann sig har vi hunnit sova några nätter, och hjärnan fortsätter som bekant att fundera även när man sover. Och när jag märkte hur pass bra taket såg ut på den här sidan föll allting plötsligt på plats.

Vi skall inte alls höja några takstolar. Och inte lägga in mineralull heller. Vi skall bara byta ut det som måste bytas ut, och sedan skall vi bygga upp taket som det såg ut förut, med samma mått på takstolarna, och använda kutterspån som isolering. Det har fungerat bra sedan 1931, och borde fungera bra även i framtiden.

Ok, vi får inte samma isoleringsvärden som i ett nybyggt hus. Men vi har aldrig upplevt att ovanvåningen är särskilt kall på vintern. Och på det här sättet slipper vi både ett stort rivnings- och uppbyggnadsarbete, samtidigt som vi inte behöver ändra husets utseende någonting vad gäller den gamla delen.

Jag har redan nämnt förslaget för Lukasz, och Hubba skall få höra det på måndag när han är tillbaka från Polen. Hoppas han också tycker att det låter bra.


Nockpanna före respektive efter högtryckstvätt.
Viss skillnad märks.


Igår åkte vi till Länna Bruk, nordost om Uppsala. Där huserar nämligen Rolf, vår egen träleverantör sedan många år. Vårt nuvarande golv är gjort av elva cm breda granplankor, och det har visat sig vara svårt att få tag på sådant golv. Bredare grangolv går att hitta, och furugolv går utmärkt att få i elva centimeters bredd, men inte gran.

Efter diverse förfrågningar runt om i landet visade det sig att Rolf var en av de få som kunde erbjuda oss något vi tror blir bra. Igår fick vi se de obearbetade stockarna och några färdigkapade delar, och vi tyckte att det såg utmärkt ut. Alltså beställde vi 70 kvadratmeter grangolv exakt enligt vår specifikation vad gäller längd, bredd och tjocklek. Det kommer att ta minst en månad för golvet att bli klart, men det kan nog passa ganska bra med tanke på de förseningar bygget hittills har drabbats av.


Cecilia inspekterar vårt nya silvergransgolv,
i obearbetad form.

Våra feltillverkade fönster har förresten levererats till oss igen. Fortfarande felaktiga, men jag och Fönsterfabriken kom överens om att det var lika bra att vi tog emot dem, så kan vi måla fönsterkarmarna och montera in dem. När fabriken sedan tillverkat korrekta bågar så får vi dem levererade, målar dem, och byter sedan ut de felaktiga bågarna. En helt ok lösning för vår del.


Felaktiga fönster i väntan på rätt bågar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar