onsdag 16 september 2009

Stureby Snickeri

För några år sedan designade och byggde vi en köks-ö. Det krävdes några speciella virkeskapningar eftersom vi ville få plats med en mikrovågsugn och lite annat i konstruktionen. Jag tyckte det var bäst att anlita en snickare för kapningarna, och då letade jag runt lite och beslutade mig för att ringa till Stureby Snickeri. Där jobbade två erfarna herrar som ordnade sågningen på någon dag till ett bra pris. De jobbade främst med möbelsnickeri åt skolor i Stockholmsområdet och hade mycket att göra, men de hade inget emot att hjälpa till med den här typen av mindre uppdrag.


Egendesignad köks-ö. Jag sitter där och skriver
detta blogginlägg på datorn.

Några år senare försökte jag åter kontakta snickeriet för att få hjälp med ett annat liknande jobb. Då fanns företaget inte längre kvar. Jag fick tag på en av de två som hade arbetat där, och han berättade att alla skolor plötsligt hade slutat anlita dem eftersom det ställdes krav på någon typ av ramavtal som de inte hade. Följden blev att de, från att ha haft hur mycket arbete som helst, inte längre hade jobb nog för att kunna driva verksamheten vidare.

De hade inget annat val än att lägga ner snickarverkstaden och dra sig tillbaka. En av dem hade lagt verktygen på hyllan helt och hållet, men den andre, Tom, gjorde fortfarande mindre jobb i sin källare hemma. Jag fick hans telefonnummer, ringde dit, och visst kunde han hjälpa till.

Han har fortfarande kvar sin källarverkstad i Tallkrogen, och idag åkte jag dit med fem innerdörrar för att få dörrlås infrästa. Dörrarna har hittills genomgått färgborttagning, grovslipning, kapning, limning, spackling och viss finslipning i Tyresögaraget, och nu är det alltså dags för låsen att komma på plats. Nästa vecka skall det arbetet vara klart, och då skall dörrarna tillbaka till Tyresö för slutlig spackling, slipning och målning. Sedan är de klara för montering.


Taket breder ut sig.

Här hemma blir huset större och större. Nu är halva tillbyggnadens tak täckt av spont och regnsäker takpapp. Idag tog byggarna bort alla takpannor från den taksida som skall öppnas. I morgon eller i övermorgon börjar de ta bort taket. Vi har redan utrymt hela övervåningen, så det är fritt fram för byggarna att sätta igång.


En takkupa tar form.


Det hängande elementet är kvar.
Nu med lite extra stöd underifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar